fbpx

Je zelfvertrouwen als groepsfitness instructeur neemt toe naarmate je meer ervaring krijgt, maar vooral als je net begint wil je het beste van jezelf laten zien. Gelukkig houdt het uitstralen van zelfvertrouwen met meer zaken verband als alleen ervaring. Er zijn strategieën die je meteen kunt gebruiken om vol zelfvertrouwen voor de dag te komen (zelfs als je het gevoel hebt dat je zelfvertrouwen niet 100% is). Hier zijn 10 tips om je zelfvertrouwen te “boosten” zodat je evenwichtig en zelfbewust voor de groep kunt staan met het vermogen om de groep correct aan te sturen.

  1. Goede voorbereiding

Deze eerste strategie is het meest vanzelfsprekend en is de basis voor de andere negen strategieën. Door te weten hoe en waarom je bepaalde oefeningen geeft, voel je je automatisch zekerder van je capaciteiten als lesgever. De les binnenlopen precies wetende hoe de workout in elkaar zit, helpt je zenuwen in bedwang te houden en zorgt ervoor dat je les soepel verloopt. Noteer de choreografie van je groepsfitnessles en oefen eerst in je eentje voordat je het bij je deelnemers introduceert.

  1. Voorzie wat je doet indien er iets misloopt

Zelfs als je je les volledig en tot in de puntjes hebt voorbereidt, gaat het niet altijd zo als je gehoopt had. Dus anticipeer op uitdagingen en mogelijke valkuilen. Weten hoe je met lastige situaties om moet gaan voordat ze ontstaan helpt bij het zorgen maken over wat te doen als iets niet verloopt zoals gepland. Doe bijvoorbeeld een extra CD in je tas voor het geval je andere CD kapot is of de aansluiting met je iPhone niet werkt. Plan vooraf alternatieve oefeningen voor het geval iemand die zwanger of geblesseerd is aan je les deelneemt.

  1. Ontwikkel je persoonlijkheid als leider

Welke persoonlijke eigenschap komt bij jou het meest naar voren als leider van de groep? Analyseer welke speciale ervaring jij aan je deelnemers geeft middels je workouts en leg daar dan de nadruk op. Bijvoorbeeld, hoe beschrijven mensen jou als leider. Dit gaat over jou dus niet over hoe de deelnemers je lessen beschrijven. Denk aan de leiderschapskarakteristieken die jij over wilt brengen als je voor de groep staat. Het zou een combinatie kunnen zijn van wat je zegt (je geeft veel technische aanwijzingen), hoe je er uit ziet (manier van kleden, je lichaam) wat je geeft (lesprogramma of de stijl) of hoe je je gedraagt (grappig, joviaal, rustig, enthousiast etc.)

  1. Identificeer je bondgenoten

Het kan nogal intimiderend zijn voor beginnende instructeurs om voor een groep te staan die elke week van samenstelling verandert. Het is bij groepsfitnesslessen vaak zo dat de deelnemers en de aantallen niet elke week hetzelfde zijn. Je weet nooit precies wie er allemaal aanwezig zullen zijn in je les dus er is een grote kans dat er ook onbekende gezichten bij zullen zitten. De meeste “vaste deelnemers” zijn er speciaal voor jou; kijk gedurende het lesgeven regelmatig naar hun gezichten, dat helpt om je zelfvertrouwen een boost te geven terwijl je lesgeeft.

  1. Accepteer dat sommige mensen je niet leuk vinden

Tegenovergesteld aan het vorige punt, zijn er ook altijd een paar mensen die niet houden van jouw stijl en manier van lesgeven. Alhoewel iedere groepsfitness instructeur dit wel meemaakt, kan het je zelfvertrouwen een behoorlijke knauw geven. Accepteer dat je niet iedereen op je hand kunt krijgen. Zelfs al besteed je veel energie aan het tevreden stellen van sommige deelnemers, de kans is groot dat dit niet lukt. Stop met proberen en concentreer je op de deelnemers die je lessen wel waarderen. Hoe eerder je stopt met iedereen te “pleasen” des te beter dit is voor je zelfvertrouwen.

  1. Dwing aandacht af

Als je al Personal Trainer bent dan ben je bekend met de interactie met klanten. Maar als je lesgeeft aan een groep, vooral een grote, dan dien je op een andere manier informatie over te dragen en oefeningen aan te leren.  Communiceren met een groep verschilt sterk van communiceren in een één-op-één situatie. Hier zijn 3 bruikbare technieken om aandacht “af te dwingen” als groepsfitness instructeur.

  • Gebruik lichaamstaal en gebaren om de deelnemers te laten zien wat ze moeten doen en in welke richting dat je wilt dat ze gaan. Maak bijvoorbeeld gebruik van nauwkeurige, sterke en grote armbewegingen.
  • Jouw gezichtsuitdrukkingen laten veel zien over je zelfvertrouwen. Beginnende instructeurs vergeten vaak te (glim)lachen omdat ze nerveus zijn en in gedachten bezig zijn met de oefeningen. Maak het een gewoonte om regelmatig te (glim)lachen naar je deelnemers. Het helpt om hen – en jou – gerust te stellen.
  • Praat duidelijk (zonder te schreeuwen of roepen), articuleer en intoneer. Gebruik een vriendelijke maar “gebiedende” stem. Spreek ook de mensen achteraan in de zaal aan en niet alleen de mensen op de eerste rij. Zo betrek je de hele groep bij je les.
  1. Wees bewust van je fysieke uitstraling

Door de manier waarop je jezelf als groepsfitness instructeur presenteert kun je meer of minder zelfvertrouwen uitstralen. Dit los van hoe je je voelt. Als je bijvoorbeeld de fitness club binnenkomt, helpt het als je meteen herkenbaar bent als instructeur. Een deel van je “fysieke uitstraling” als groepsfitness instructeur is gebaseerd op je lichaamstaal en hoe je je gedraagt. Maar ook de kleding die je draagt is hierbij van belang (bijvoorbeeld een T-shirt met bedrijfslogo, professionele kleding die er schoon en nieuw uitziet en niet oud en verwassen is). Zelfs als je samen met je deelnemers oefeningen doet (zoals bij een groepsfitnessles) ben je niet voor jezelf aan het trainen maar ben je aan het werk.

  1. Maak een goede eerste indruk

De eerste 5 minuten van een groepsfitnessles zetten de toon voor de rest van de les. Toch laten beginnende groepsfitness instructeurs vaak de kans aan zich voorbij gaan om een onvergetelijke eerste indruk achter te laten. Wacht niet tot het midden van je les om je skills te laten zien! Stop veel enthousiasme en energie in het begin van je les en gedurende de warm-up. Groet de mensen wanneer ze binnenkomen en laat meteen jouw leiderschapskwaliteiten zien.

  1. “Love what you teach”

Tegenwoordig ligt er veel druk op instructeurs om de laatste fitness trends op de voet te volgen. Het ligt voor de hand dat het niet goed voor je zelfvertrouwen is als je een les of format moet geven waar je de kennis niet voor hebt, of een les waaraan je niet eens zelf zou deelnemen. Hetzelfde geldt voor het geven van een les die niet bij jouw stijl of persoonlijkheid past. Doe waar je van houdt, waar je de juiste kennis voor hebt en je zelfvertrouwen zal vanzelf groeien.

  1. “Fake it” indien dat nodig is

Soms lijkt het alsof de meest kritische deelnemers het kunnen “ruiken” als een beginnende instructeur bang of nerveus is. Het is oneerlijk maar dit maakt hen nog kritischer. Ervaren fitness professionals hoeven hun kennis of expertise niet te “faken” maar het “faken” van je mate van zelfvertrouwen is een ander verhaal. Soms is dit nodig om deze veeleisende deelnemers die alleen het beste verwachten, voor je te winnen. Gebruik de voorgaande negen tips in dit artikel om je te helpen een zelfverzekerde en professionele indruk achter te laten, zelfs al twijfel je aan jezelf en gieren de zenuwen door je lichaam. Als jij zelfvertrouwen uitstraalt, dan zullen jouw deelnemers ook meer vertrouwen in jou hebben.

Schrijf je in voor updates over onze evenementen, opleidingen en ClubJoy nieuws

Geen zorgen, ons nieuws is interessant, leuk en relevant. Je ontvang geen 'overload' aan emails van ons.

 

U kunt op elk moment van gedachten veranderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken in de voettekst van een e-mail die u van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@clubjoy.be. 

Je bent succesvol ingeschreven!