+31 10 7420107 info@clubjoy.be

VIRTUAL FITNESS EN 24/7 ONLINE FITNESS BLIJVEN OOK IN HET TIJDPERK NÁ CORONA ZEER RELEVANT

mrt 15, 2021

De gedwongen sluiting tijdens de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat een sterke online aanwezigheid voor jouw sportclub plotsklaps noodzakelijk werd. 24/7 online bereikbaarheid was opeens de standaard voor elke sportclub. De wendbaarheid en flexibiliteit van velen zorgde ervoor dat er in korte tijd op nagenoeg elke club wel een vorm van online fitness mogelijk was. Een rondje langs de velden leert ons dat veel clubs ervoor kiezen om online actief te blijven met eigen content en content van leveranciers.

Thinking outside the box is door deze crisis wel erg letterlijk geworden. Denk dan ook niet dat iedereen direct weer als vanouds terug zal keren naar de sportclub en, niet minder belangrijk, houd er rekening mee dat veel leden de keuzevrijheid hebben leren waarderen! Voor een fitnessondernemer zal virtual fitness op de club én daarnaast online sport faciliteren relevant blijven. Beiden zullen zeer waarschijnlijk snel aan terrein gaan winnen.

Huis-, tuin- en keukenproducties
De crisis sloeg in als een bom, de paniek sloeg toe en de huis-, tuin-, en keukenproducties vlogen ons om de oren. Door de grote kracht van local heroes accepteerden de leden de soms wel zeer beroerde kwaliteit van de work-outs en de wijze waarop deze werden verspreid. Op de kop in beeld, slecht verstaanbaar, beperkte vaardigheden voor de camera van de presenter en online storingen. Waarschijnlijk herkenbare fenomenen voor je. Zelfs de kwaliteit van online uitzendingen van erkende leveranciers en ketens uit ons eigen land waren af en toe ronduit zwak te noemen. Allemaal een gevolg van niet goed voorbereid zijn op het onverwachte. Nu is dat niet zo gek. Wie had immers kunnen voorzien wat ons te wachten stond?

Wat hebben we ervan kunnen leren?
If it doesn’t kill you, it makes you stronger is een bekend gezegde. Wat hebben we van de afgelopen maanden kunnen leren? Met welke wijsheden kunnen we weer verder werken aan toekomstbestendigheid? In ieder geval dat het prettig is om goed na te denken over de mogelijkheid om ook online work-outs aan te bieden. We hebben technische inzichten gekregen over de wijze waarop je video content op kunt nemen c.q. uit kunt zenden en we hebben goed kunnen werken aan onze presentatievaardigheden.

Veel belangrijker is dat we hebben kunnen leren dat we vooral erg kwetsbaar zijn wanneer leden niet van onze fysieke faciliteiten gebruik kunnen maken. Ook hebben we kunnen leren dat leden vrij snel en gemakkelijk de switch maakten naar de online mogelijkheden.

Als schrijver van dit artikel hoop ik dat ook het inzicht is gekomen dat investeren in een technische (online) virtual fitness infrastructuur steeds belangrijker is geworden om interessant te blijven voor leden als leverancier van fitness in jouw directe omgeving. Niet investeren in een flexibel (online) sportaanbod maakt je positie zwakker ten opzichte van de grote partijen. Grote online initiatieven, zoals bijvoorbeeld Peloton en Fit Channel, timmeren stevig aan de weg en richten hun pijlen op jouw leden. Bij Basic-Fit heb je de mogelijkheid om een GXR online abonnement af te nemen, zonder dat je fysiek lid hoeft te zijn van een locatie.

Ook een partij als Les Mills pakt razendsnel door met online lidmaatschappen die jouw leden rechtstreeks bij hen kunnen kopen. Sta je toch even mooi te kijken. Heb je jarenlang meegeholpen aan het bouwen van een merk en kunnen jouw leden straks rechtstreeks bij hen gaan kopen…

Op welke terreinen kun jij het winnen van dergelijke grootmachten?
Op dit vlak is een aantal onderdelen van belang: professie, lokale kracht en de mogelijkheid om zaken te combineren.

Jouw professionaliteit en goed opgeleide trainers zorgen ervoor dat sporters gemotiveerd blijven, dat een bezoek aan jouw club echt de moeite waard is en dat elk sportmoment een werkelijke belevenis kan zijn. Er is wel één grote maar… Als de basisvoorwaarden professionaliteit, belevenis en persoonlijke benadering niet waargemaakt worden, ligt de online concurrentie op de loer.

Jouw lokale kracht is ongekend. Ik noemde het al even bij de introductie van dit artikel, maar de soms zeer knullige wijze waarop video’s via een medium als Facebook werden gepresenteerd werden volledig geaccepteerd omdat het lokale helden betrof waarmee leden ook werkelijk een connectie hebben. Dat vergoedt dus een heleboel. Op het moment dat jij de lokale kracht versterkt en jouw merk belangrijker maakt (in plaats van die van een leverancier), zul je minder kwetsbaar worden voor de autoriteit van erkende merken die zich ook op jouw domein gaan begeven.

Ook de combinatie van een fysieke locatie en een sterke online aanwezigheid maakt jou als club sterker ten aanzien van externe online grootmachten. Jij kunt immers beiden: zowel sterke trainingen verzorgen op jouw club, terwijl je ook 24/7 bereikbaar kunt blijven middels online work-outs.

Investeren in virtual fitness loont juist in deze tijd
Een onderwerp waar ik nog bij stil wil staan, vooral in het post-lockdown tijdperk waarin we nu leven, is de introductie van virtual fitness op jouw club. Met een implementatie van virtual fitness lever je in één klap twee oplossingen voor een actuele uitdaging:

  1.  de spreiding van jouw publiek in de verschillende zalen. Leden kunnen immers op elk moment van de dag een favoriete work-out instarten en hoeven niet meer uitsluitend op lesgeeftijden in te stromen. Jouw groepsleszaal kan dus opeens elk openingsuur van de dag worden benut.
  2. een enorme keuze in work-out varianten op jouw club, in te starten wanneer jij er bent en wanneer jij wilt. Jouw leden zijn gewend geraakt aan (en dat zal niet afnemen door toedoen van Netflix, On Demand TV en online TV-kanalen) zelf in te starten (online) work-outs en kunnen deze keuzevrijheid wel waarderen.
Uiteraard blijft de work-out onder begeleiding van een goede instructeur KEY, maar niet iedereen maakt zijn keuzes op dezelfde manier. Zelf kunnen bepalen welke work-out je gaat doen én ook wanneer je deze gaat doen, is voor velen steeds meer een bepalende factor geworden bij het maken van een keuze voor een sportaanbieder.Pas op voor tunnelvisie of misschien zelfs wel een gebrek aan visie
Last but not least. Ga in jouw keuzes niet enkel uit van jouw eigen visie. Vaak ontwikkelen we door een jarenlange bestaande routine ook diverse blind spots, waardoor we niet langer meebewegen met de huidige tijdsgeest. Denk maar eens na over de wijze waarop jij boodschappen haalt, je vakantie uitzoekt, of TV kijkt. Grote kans dat de wijze van jouw consumptie de laatste jaren ook is veranderd. Sluit hiervoor niet de ogen als het gaat om je eigen propositie….Auteur: Marc NeijlandMARC NEIJLAND is directeur en mede-eigenaar van ClubJoy, Virtual Training Concepts, Start2Move en FitSnacks.TV. Met deze bedrijven worden ruim 1500 fitnessclubs in de Benelux, Duitsland en Zwitserland bediend. Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Stuur een e-mail naar ClubJoy.
THE BIGGEST MIND FUCK EVER: WAT DOET HET MET JOU?

THE BIGGEST MIND FUCK EVER: WAT DOET HET MET JOU?

Het taalgebruik in de titel laat weinig aan gissen over. We worden met onze branche collectief onderwerpen aan de grootste uitdaging ooit! Alle media-aandacht, lobby’s, protestacties of bezoeken van overheden op sportlocaties ten spijt: het heeft helemaal, maar dan...

Lees meer
ONDERNEMEN IS NOG NOOIT ZO’N GEWELDIGE UITDAGING GEWEEST!

ONDERNEMEN IS NOG NOOIT ZO’N GEWELDIGE UITDAGING GEWEEST!

Er is een moment geweest waarop jij als ondernemer de knoop hebt doorgehakt: ‘Ik ga het helemaal zelf doen. Vanaf morgen bepaal ik zelf welke stap de volgende is en ben ik volledig zelf verantwoordelijk voor mijn carrière en mijn resultaten!’ Wie had toen kunnen...

Lees meer

Schrijf je in voor updates over onze evenementen, opleidingen en ClubJoy nieuws

Geen zorgen, ons nieuws is interessant, leuk en relevant. Je ontvang geen 'overload' aan emails van ons.

 

U kunt op elk moment van gedachten veranderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken in de voettekst van een e-mail die u van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@clubjoy.be. 

Je bent succesvol ingeschreven!