fbpx

De fitnessbranche is een dynamische markt. Als fitnessondernemer probeer je mee te bewegen in de dynamiek. Stilstaan is immers ook geen optie. Maar met welke trends ga je mee én wat laat je voorbij gaan? Graag delen wij onze visie op de future of fitness. Waar gaat het volgens ons naartoe en waar zou de fitnessondernemer 2.0 volgens ons op in moeten zetten om succesvol te blijven in een turbulente markt? Je leest het in deze bijdrage.

Quality sells

Fitnesscentra tref je vandaag de dag aan op iedere hoek van de straat. Denk aan de budgetketens, zoals Basic-Fit en Fit For Free, die voor een zeer aantrekkelijk tarief zelfs (virtuele) groepslessen kunnen aanbieden. In de laatste jaren heeft daarnaast een stevige ontwikkeling plaatsgevonden op high-end specialisaties, zoals Cross Fit, PT-studio’s en yoga boutiques. Neem daarbij nog alle online fitness initiatieven om het beeld compleet te maken. Genoeg aanbod dus! Hoe zorg je er als fitnesscentrum in het middensegment dan voor dat sporters voor jouw club kiezen? Meerdere wegen leiden naar Rome, maar één ding staat als een paal boven water: als de kwaliteit van jouw aanbod niet goed is en je daarbij jouw leden niet op de beste wijze bedient, dan vis je spreekwoordelijk achter het net.

Het sportend publiek is kritisch, weet vaak heel goed wat het wil en is bereid om daar extra voor te betalen. Dat is een verklaring voor het feit dat diverse high-end concepten succesvol kunnen zijn. Die doen vaak één ding, denk aan de yoga studio’s en de Crossfit boxes, maar zijn daar dan wel enorm goed in. Quality sells!

Tijdens clubbezoeken zien wij helaas nog steeds dat onopgeleide instructeurs voor groepen worden geplaatst, puur vanuit het oogpunt van cost efficiency. Investering in een basisopleiding wordt soms zelfs niet nodig gevonden. Laten we wel wezen, de instructeur kan toch gemakkelijk de instructor video bestuderen? Daar gaat het vaak mis. Wees eerlijk: als je een kapper bezoekt hoop je toch ook geknipt te worden door iemand die zijn vak verstaat? En als je niet tevreden bent met het resultaat, ga je dan toch weer terug naar dezelfde zaak? Waarschijnlijk niet. Dan zwijgen wij nog over de impact die een negatieve recensie tegenwoordig kan hebben. In de fitnessbranche werkt dat niet anders. Investeren in de kwaliteit van de instructeur is essentieel.

Een goede instructeur is een vakman of -vrouw, heeft een basisopleiding genoten en volgt jaarlijks diverse momenten van bijscholing. Daarom adviseren wij de fitnessondernemer om het instructeursteam minimaal tweemaal per jaar aan een ClubJoy Convention te laten deelnemen. Bestaat er daarnaast meer behoefte aan bijscholing, dan biedt het ClubJoy Premium Membership veel mogelijkheden.

 

Bereik je doelgroep online

Hiervoor werd al even stilgestaan bij de opkomst van online sportkanalen, zoals bijvoorbeeld FitChannel en Fit at Home. Aanbieders die de sporter adviseren om vooral niet meer naar een sportschool te gaan en lekker thuis voor de buis te gaan sporten. Vooral voor de fitnessondernemer in het middensegment kan dit een bedreiging zijn.

Laten we eerlijk zijn, online is de toekomst. Kijk alleen al naar het koopgedrag van consumenten. Veel winkelstedenkampen met leegstand. Zelfs één van de grootste warenhuizen van Nederland: de V&D heeft de online revolutie niet overleefd. Een filmpje huren? Voorheen gingen we naar de videotheek, tegenwoordig doen we dat gewoon via Videoland. Je ogen sluiten voor deze ontwikkelingen is onverstandig. Je kan er wel slim op in spelen door online dienstverlening, zoals een abonnement op FitSnacks.TV, toe te voegen aan het complete aanbod van jouw club. Zo kun je jouw leden ook online bedienen en houden ze binding met jouw sportclub.

On demand fitness

Hoogstaande kwaliteit zorgt voor tevreden klanten en die tevreden klanten probeer je zo goed mogelijk te bedienen. Hoe doe je dat? De sporter anno nu is gewend om te kunnen kiezen wat hij of zij wil, wanneer het hem of haar uitkomt. Een mooi voorbeeld in dat kader is het succes van Netflix. Als wij zouden rondvragen wie nog voorgeprogrammeerde televisie kijkt, hoeveel personen zouden dan nog ‘ja’ zeggen? Een steeds kleiner wordende doelgroep. We raken steeds meer gewend aan het on demand concept. Dat is wat we tegenwoordig verwachten van dienstverlening, dus ook van een sportschoolabonnement.

Het enkel aanbieden van live groepslessen op primetime-uren is niet meer voldoende. Ons drukker wordend bestaan dwingt ons allemaal om steeds flexibeler om te gaan met onze vrije tijd. Daarom is het on demand concept ook zo succesvol. Het stelt ons in staat om toch alles te kunnen doen wat we leuk of belangrijk vinden, ook al hebben we het druk.

Enerzijds speel je op die vraag in door ook online on demand dienstverlening aan te bieden, anderzijds komt de sporter daarmee nog niet naar de sportschool. Ook het “offline” aanbod moet voldoende interessant zijn. Virtual fitness biedt op dat vlak een mooie oplossing. Met één druk op de knop kan de klant een favoriete groepsfitness work-out naar keuze volgen bij zijn of haar favoriete virtual instructor, op een tijdstip dat het hem of haar uitkomt. Je hoeft nooit meer nee te verkopen aan een klant en het groepslesaanbod wordt in één klap uitgebreid met tientallen verschillende groepslessen. Daarmee wordt jouw offline aanbod een stuk interessanter.

 

Mix en match

Een steeds drukker wordend bestaan zorgt er ook voor dat we per dag minder tijd hebben om te gaan sporten. Wanneer we de favoriete maandagavondles om 19:00 uur missen, zijn er weinig alternatieven, behalve dan de resterende tijd zien te doden op de loopband of door te brengen in het krachthonk. Het risico dat jouw klant dan afhaakt is aanwezig.

Ons advies: bied meer kortdurende work-outs aan van een half uurtje. Daar hebben we vaak wel tijd voor. Je traint snel en effectief. Iets dat volledig past in de huidige tijdsgeest. Gebleken is dat deze kortdurende work-outs, die veelal iets intensiever zijn, behoorlijk populair zijn en steeds vaker worden aangeboden. Bovendien blijkt dat deze korte high intensity trainingen ook nog eens behoorlijk effectief zijn.

ClubJoy speelt al enige tijd in op deze inzichten door voor al haar programma’s tevens Xpress formats aan te bieden. Het biedt de ondernemer de mogelijkheid om creatiever om te gaan met het groepslesrooster. In plaats van twee vaste lessen van één uur op primetime-uren aan te bieden, bied je in hetzelfde timeframe nu zes half-uurs-lessen aan. Enerzijds meer keuze voor de sporter en anderzijds ook meer kansen voor leden om toch nog een groepsles te kunnen volgen. Zo houd je het groepsfitness segment levend!

Heb je naar aanleiding van deze bijdrage vragen en/of opmerkingen? Neem dan gerust contact met ons op via info@clubjoy.be.

 

Schrijf je in voor updates over onze evenementen, opleidingen en ClubJoy nieuws

Geen zorgen, ons nieuws is interessant, leuk en relevant. Je ontvang geen 'overload' aan emails van ons.

 

U kunt op elk moment van gedachten veranderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken in de voettekst van een e-mail die u van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@clubjoy.be. 

Je bent succesvol ingeschreven!