fbpx

Waarom je altijd moet ontbijten (ook al heb je geen trek)

‘Het ontbijt is onmisbaar voor een goede start van de dag’. Bijna iedereen is het daarover eens. Een kind stuur je immers ook niet met een lege maag naar school. Maar waarom zou je dan zelf wél zonder ontbijt aan je werkdag beginnen? Dan komen de antwoorden zoals: “Ik heb er geen tijd voor”, of: “Ik heb geen trek ’s morgens.” Ook horen we vaak: “Ik wil afvallen dus sla ik een maaltijd over, dat scheelt calorieën.” Of: “Als ik niet ontbijt dan dwing ik mijn lichaam om de overtollige vetreserves aan te spreken.”

Een gezonde leefstijl kent een aantal belangrijke uitgangspunten: gezonde voeding, voldoende beweging en voldoende ontspanning. Ook niet roken en matig zijn met alcohol zijn onmisbaar. Het gaat altijd om een totaalaanpak. Gezonde voeding is een belangrijk onderdeel van de totaalaanpak. Bij een opmerking als “Ik heb geen tijd voor een ontbijt” kun je je afvragen hoe het zit met de  ‘balans’, bijvoorbeeld tussen werk en privé. Feitelijk zeg je als je  geen tijd hebt voor een ontbijt: “Ik ben te druk om goed voor mezelf te zorgen.”

Bloedsuikerspiegel

Een opmerking als: “Ik wil afvallen dus ik sla een maaltijd over” laat zien dat je op een ongezonde manier met overgewicht worstelt.  Ken je het jo-jo effect(diëten en weer aankomen)?  Je valt namelijk niet af door lukraak maaltijdenover te slaan. Daarmee zet je de stofwisseling in de

spaarstand. Van diëten word je op den duur alleen maar dikker!  Slim je vetreserves aanspreken gebeurt op andere manier: met behulp van extra lichaamsbeweging. Met conditietraining verbrand je direct veel calorieën en krachttraining zorgt voor meer spiermassa, waardoor je ook in rust meer calorieën gaat verbranden. Ook de juiste voeding, verspreid over de hele dag, is van belang, namelijk om je bloedsuikerspiegel de hele dag door stabiel te houden. Met een stabiele bloedsuikerspiegel kom je beter in de vetverbranding en dat is onmisbaar om effectief af te vallen.

Maar ook ontspanning is van belang.  Veel mensen die stijf staan van de stress, vallen moeilijk af. Slechts een kleine minderheid krijgt door teveel stress letterlijk geen hap door de keel, hetgeen een natuurlijke reactie is, die tijdelijk van aard zou moeten zijn. Aanhoudende stress kan leiden tot bijvoorbeeld bijnieruitputting, waardoor onder meer de bloedsuikerspiegel , hormoonhuishouding en dus ook de stofwisseling ontregelt wordt. Streef naar een vredige geest!

Onderzoek

Terug naar het overslaan van het ontbijt. Ook wetenschappers tonen aan dat dat geen goed idee is om af te vallen.  Uit een onderzoek onder ruim 2000 mensen gedurende een periode van 20 jaar, is gebleken dat ‘altijd het huis verlaten met een lege maag’ eerder leidt tot extreem overgewicht, vetopslag rond de maag en hogere cholesterolwaarden!  Dit zijn belangrijke risicofactoren voor het ontstaan van hartziekten. Je ontbijt overslaan zorgt ook voor hogere insulineniveaus in het bloed, een waarschuwing voor diabetes. Wetenschappers stellen dat mensen die niet ontbijten vaker snoepen, ook minder sporten en  minder vezels, vitamines en mineralen opnemen. Er is tevens bewijs gevonden dat het overslaan van de eerste maaltijd van de dag de manier verandert waarop het lichaam vet opslaat.

Dr. Catherine Collins (woordvoerster van vooruitstrevende diëtisten in Groot-Brittannië) zegt dat de gewoonte om niet te ontbijten een indicator is voor een ongezonde of chaotische levensstijl. Een ongezonde, chaotische levensstijl  is de kern van het probleem en de oplossing is gelegen in een gezonde totaalaanpak.

Schrijf je in voor updates over onze evenementen, opleidingen en ClubJoy nieuws

Geen zorgen, ons nieuws is interessant, leuk en relevant. Je ontvang geen 'overload' aan emails van ons.

 

U kunt op elk moment van gedachten veranderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken in de voettekst van een e-mail die u van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@clubjoy.be. 

Je bent succesvol ingeschreven!