fbpx

Volgens de bedenker van “Blue Monday”, de Britse psycholoog Cliff Arnall,  is de laatste volle week van januari, het moment waarop mensen zich realiseren dat de goede voornemens mislukt zijn, wat één van de redenen is waarom men zich juist in deze tijd neerslachtig kan gaan voelen. Daarom hebben wij speciaal deze week de belangrijkste fitness saboteurs op een rijtje gezet. Check hoe je ze kunt herkennen en verslaan.

Stress

Wanneer je een deadline op je werk hebt of als je kinderen ziek zijn, heb je misschien het gevoel dat je er niets meer bij kunt hebben en zeker geen workout. Maar juist wat tijd vrij maken voor een workout, is één van de beste dingen die je kunt doen. Beweging helpt om je stress level te verlagen, je humeur wordt positiever en je zult beter in staat zijn om te dealen met de zaken waar je mee moet afrekenen. Zelfs een korte workout is beter als niks.

Onrealistische verwachtingen

Beginners raken gefrustreerd als ze te grote resultaten verwachten te snel nadat ze gestart zijn met trainen. Omdat ze na een week of twee nog geen gewicht hebben verloren of een six-pack hebben gecreëerd, gooien ze de handdoek in de ring. Om dit te voorkomen, dien je realistische doelen te stellen en moet je geduldig zijn. Je kunt niet verwachten dat 10 jaar van te weinig bewegen en te veel eten, in een paar weekjes fitnessen ongedaan gemaakt kan worden. Als je vol blijft houden, zul je het fysiek gaan merken. Het duurt minstens zes weken en soms meer, voordat je fysieke veranderingen ziet.

Dit wordt het “workout effect” genoemd. Je zult dit gewaarworden zodra je het gevoel krijgt dat je workouts gemakkelijker worden, je het langer vol kunt houden en het zwaarder kunt maken. Bovendien kun je na je workout gewoon weer een de slag met je huishouden, je tuin etc. zonder dat je moe bent maar juist met meer energie.

Overtraining

Veeleisende dagelijkse workouts zonder ingeplande rust zullen je niet helpen je doelen sneller te bereiken. In plaats daarvan zal het je vooruitgang ondermijnen. Overtraining ontstaat wanneer de belasting die het lichaam door fysieke training wordt opgelegd groter is dan het noodzakelijk herstel. Plan rustdagen in je fitnessschema en wissel daarnaast zware workouts af met lichtere.

Het onverwachte

Je zou een stukje gaan hardlopen na je werk maar nu ben je gevraagd om over te werken. Of misschien wilde je gaan zwemmen maar nu blijkt dat het zwembad gesloten is vanwege onderhoud. Dingen gebeuren, je kunt meteen opgeven en balen maar je kunt het ook accepteren en een alternatief plan bedenken. Jouw veerkrachtigheid om terug te veren van bepaalde onverwachte situaties en tegenslagen, kun je vergroten. Dit door bijvoorbeeld goed voor je zelf te zorgen, gezond te eten, voldoende te slapen, regelmatig te bewegen, te oefenen om meer optimistisch te zijn, meteen actie te ondernemen en niet uit te stellen etc. Als je wat veerkrachtiger wordt, heb je minder kans dat je je workout zult “ditchen” zodra er iets onverwachts op je pad komt. Je zult beter in staat zijn om snel je plannen aan te passen en vooruit te kijken.

Negatieve “self-talk”

“Ik ben zo lui, ik zal nooit fit worden, ik ben een loser”. Zou jij dit soort dingen ook tegen een vriend zeggen…nee toch? Waarom dan tegen jezelf? Het is niet motiverend en verwoest alleen maar je zelfvertrouwen. De volgende keer dat je voelt dat een negatieve gedachte je brein binnensluipt, stop je het en vervang je het door een positieve gedachte. Zoals bijvoorbeeld: “Ik vind het zo goed van mezelf dat ik zo meteen ga joggen. Het kost een beetje moeite maar ik ga het doen en als ik klaar ben, zal ik er een goed gevoel over hebben.” Gedragverandering is moeilijk. Moedig jezelf aan naarmate je steeds een stapje dichter bij je fitness doelstellingen komt. Geef jezelf positieve feedback en je motivatie zal vanzelf toenemen.

Schrijf je in voor updates over onze evenementen, opleidingen en ClubJoy nieuws

Geen zorgen, ons nieuws is interessant, leuk en relevant. Je ontvang geen 'overload' aan emails van ons.

 

U kunt op elk moment van gedachten veranderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken in de voettekst van een e-mail die u van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@clubjoy.be. 

Je bent succesvol ingeschreven!