fbpx

Een beetje geprikkeld de laatste tijd? Relax…

Voldoende lichaamsbeweging is een geweldig medicijn tegen de schadelijke gevolgen van stress. Het is verbazingwekkend met hoeveel toewijding veel mensen zich aan hun werk wijden, waarbij ze niets aan het toeval overlaten – en voorbijgaan aan hun belangrijkste ‘bedrijfskapitaal’: hun eigen gezondheid. Ze vinden het de gewoonste zaak van de wereld dat ze met het verstrijken der jaren dikker worden, stijve nekspieren krijgen, maagklachten en hartkloppingen hebben, minder zin hebben in seks (of er te moe voor zijn) of slecht slapen… Terwijl het leven zo mooi kan zijn als je fitter en dus ook vrolijker bent! Pak stress aan voordat stress jou aanpakt.

Stress doet nogal wat met je lichaam. Het zorgt voor de productie van het actiehormoon adrenaline. Je lichaam wordt als het ware ‘op scherp’ gezet: om te vluchten of om te vechten bijvoorbeeld. Het is belangrijk dat je dan ook daadwérkelijk in actie komt door voldoende te bewegen. Je pompt daarmee als het ware de negatieve gevolgen van te veel stress weer uit je lijf. Doe je dat niet en houdt de stress aan, dan blijft de adrenaline in je systeem aanwezig. Om de schadelijke gevolgen daarvan te neutraliseren gaat je lichaam een ander hormoon aanmaken, Cortisol. Cortisol bevordert de opslag van vet. Dit is een van de redenen waarom mensen vaak niet kunnen afvallen als er teveel stressfactoren aanwezig zijn. Op den duur kun je te maken krijgen met bijnieruitputting en burn-out. Dan is het écht de hoogste tijd om maatregelen te nemen.

Russische roulette

Het is riskant om de gevolgen van aanhoudende stress te onderschatten. Met te veel stress zet je je gezondheid en soms zelfs je leven op het spel. Feitelijk speel je Russische roulette. Je kunt er overspannen van raken en ook een hoge bloeddruk, bepaalde vormen van spierreuma, hart- en vaatziekten en diabetes van krijgen. Minder dramatisch, maar ook allesbehalve prettig zijn onder meer de bekende pijnlijke nekspieren, maagklachten, vermoeidheid en slechter herstel na ziekte.

Minder bekend is dat stress spierafbraak kan uitlokken. Met stress gaat je lichaam als het ware op noodstroom over: alleen actieve spieren

voor hoofdfuncties raken nog goed doorbloed. De bloedvaten vernauwen door aanspanning van de kringspiertjes die om die bloedvaten zitten. Dit leidt tot een verminderde doorbloeding. Als lichamelijke activiteit uitblijft, gaan je spieren verzuren en geven ze een zeurend gevoel. Bij langdurig te weinig activiteit vindt op den duur afbraak plaats van je spieren door gebrek aan bouwstoffen.

Andere korte termijn effecten zijn maagklachten en een hogere gevoeligheid voor RSI. De ‘actiestand’ in je lichaam onttrekt bloed aan het maag- en darmstelsel. Bij langdurige stress gaan je interne organen slechter functioneren en kun je maag- en darmklachten krijgen, zoals maagpijn en obstipatie. Verhoogde spierspanning zorgt bij sport voor een beter prestatievermogen, met ontspannen spieren kun je immers geen actie leveren.

Bij langdurige stress ontstaat er ondervoeding van de spieren waardoor je slecht herstelt en eerder overbelastingsklachten krijgt zoals RSI. Bij stress zonder lichamelijke ontlading krijg je veelal last van pijnlijke, gespannen spieren. De spieren klemmen hun eigen bloedvaten af waardoor ze verzuren. De aanhechtingen van de spieren gaan dan pijn doen, omdat er continu aan getrokken wordt. De spieren die hier het meest op reageren zijn de nekspieren.

Hartkloppingen

Adrenaline zorgt ervoor dat je hart sneller en krachtiger gaat slaan. Door te sporten leidt dit tot een betere doorbloeding van de spieren en dus ook van de hartspier. Maar bij aanhoudende stress zonder lichamelijke ontlading kun je er letterlijk ‘hartkloppingen’ aan overhouden. Bij stress zonder lichamelijke ontlading kan stress ook leiden tot hyperventilatie en een drukkend gevoel op de borst. Soms zijn deze klachten zo krachtig dat zij lijken op een hartaanval!

Tenslotte, misschien vind je het voor jezelf niet zo belangrijk om stress te bestrijden, maar voor de mensen om je heen word je prettiger in de omgang als je tijd neemt om te onthaasten. Een goede werksfeer verhoogt de productiviteit, dus uiteindelijk zal ook je werk meer rendement opleveren. Ook je klanten voelen het als je teveel spanning meedraagt. Pak stress aan voordat stress jou aanpakt.

Rustig sporten is oké

Als je veel stress hebt en niet gewend bent om te sporten, begin dan rustig.  Rustig sporten, wandelen of fietsen kan dan beter zijn dan intensief sporten. Als jouw hartslag overdag in rust door stress chronisch aan de hoge kant is (eerder 80 slagen per minuut dan 60), probeer dan eerst met behulp van ontspannings- of ademhalingsoefeningen rustiger te worden.  Wil je toch graag hardlopen, omdat je dat fijn vindt, prima, maar overdrijf niet. Train met een hartslagmeter en zorg dat je in het begin rond de 60% van je maximale hartslag blijft. Intensief sporten of hardlopen kan contraproductief werken en juist voor méér stress zorgen waardoor je minder goed herstelt. Het aanbod van ClubJoy is groot genoeg om een groepsles te kiezen die qua niveau en intensiteit bij je past.

Schrijf je in voor updates over onze evenementen, opleidingen en ClubJoy nieuws

Geen zorgen, ons nieuws is interessant, leuk en relevant. Je ontvang geen 'overload' aan emails van ons.

 

U kunt op elk moment van gedachten veranderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken in de voettekst van een e-mail die u van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@clubjoy.be. 

Je bent succesvol ingeschreven!