fbpx

Belgen brengen dagelijks gemiddeld bijna 9 uur zittend door. Jongeren van 12 tot 20 zitten het langst, gemiddeld 10,4 uur per dag. We zitten zo’n 50-85% van de dag stil. Dit doen we vooral op school en op het werk maar ook in onze vrije tijd zitten we veel stil. We brengen veel tijd door voor computer- en televisieschermen, smartphones en tablets.

Deze zitcultuur dient doorbroken te worden, want bankzitten leidt tot ongezond overgewicht, meer kans op hart en vaatziekten en diabetes, somberheid, een slechte conditie, etc.

Ook als je een paar keer per week de lessen van ClubJoy volgt moet je beseffen dat dat níet de nadelige gevolgen van lang stilzitten per definitie opheft. Dagelijks minimaal 30 tot 60 minuten flink wandelen en daarnaast ook een paar keer per week sporten komt eerder in de buurt van wat echt goed voor je is.

Als je dagelijks 6 of 7 uur zittend doorbrengt moet daar minstens 1 uur sporten tegenover staan om de gevaren voor de gezondheid ongedaan te maken,  zo bleek in 2014 al uit een studie van Mayo Clinic Proceedings . 2 uur zitten zou volgens de onderzoekers net zo schadelijk zijn voor onze gezondheid als 20 minuten beweging ons goed doet. Om het effect van zo’n 6 of 7 uur zitgedrag per dag, bijvoorbeeld op kantoor, ongedaan te maken, zou volgens het onderzoek een uur beweging als remedie gelden.

 

Consequenties

De consequenties van een overwegend zittend bestaan liegen er niet om. De enzymen die vet afbreken dalen met 90 procent (!), waardoor de kans op overgewicht fors toeneemt. De insulineresistentie neemt toe, waardoor het lichaam meer insuline zal moeten aanmaken om voedsel te verwerken. Dit zorgt voor meer vetopslag. Het goede cholesterol (HDL) neemt af, waardoor het slechte cholesterol (LDL) de overhand krijgt. De beenspieren schakelen uit waardoor de druk op de ruggengraat toeneemt. De bloeddruk stijgt en de kans op bloedproppen in de hersenen neemt toe. Al deze bovengenoemde gevaren zorgen voor een verhoogde kans op ziektes als kanker, diabetes, hartproblemen en andere (cardio)vasculaire aandoeningen, dementie en een vroegtijdige dood.

 

Begin nú

Als je nu een lijstje verwacht met oplossingen waardoor je meer gaat bewegen gaan we je teleurstellen. Natuurlijk, zo’n lijstje is er. Maar het heeft méér effect als jij jezelf afvraagt wat jij zelf kunt doen om morgen meer te bewegen. Stel jezelf die vraag elke dag opnieuw en doe dat serieus. Onderzoek eens hoe je je eigen smoezen, om niet te hoeven bewegen, kunt tackelen. Je zult versteld staan van je eigen creativiteit en de oplossingen die jouw geweldige geest aandraagt. Waar de geest gaat volgt het lichaam.

Hoe dan ook, ga de uitdaging met jezelf aan. Ga meer bewegen! Begin gewoon en begin nu. Een nieuw pad ontstaat door erop te lopen. Succes!

Schrijf je in voor updates over onze evenementen, opleidingen en ClubJoy nieuws

Geen zorgen, ons nieuws is interessant, leuk en relevant. Je ontvang geen 'overload' aan emails van ons.

 

U kunt op elk moment van gedachten veranderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken in de voettekst van een e-mail die u van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@clubjoy.be. 

Je bent succesvol ingeschreven!