fbpx

Een belangrijk aspect van het succesvol zijn als fitness professional is het in staat zijn om je klanten te blijven motiveren. Hier zijn drie stappen om je vaste klanten op lange termijn gemotiveerd te houden.

  1. Bijstellen DOELSTELLINGEN

In de loop van de tijd kunnen de fitness- en gezondheidsdoelstellingen van je klanten veranderen.
De doelstelling van je klant zou in de eerste instantie kunnen zijn om een bepaalde hoeveelheid kilo’s af te vallen. Zodra dit streefgewicht bereikt is dient de doelstelling bijgesteld te worden in het vasthouden van dit gewicht. Of misschien hebben je klanten prestatiegerichte doelstellingen zoals het voltooien van een marathon of een lange fietswedstrijd. Door regelmatig met je klanten te praten en te achterhalen wat hun gezondheids- en fitnessdoelstellingen zijn, kom je te weten wat hun intrinsieke motivatie is. Dit kun je gebruiken om hen te helpen op de juiste weg te blijven waardoor ze gemotiveerd blijven om telkens weer naar de fitnessclub te komen en/of een PT sessie in te plannen. Je kunt ook aan je klanten voorstellen om een gezondheids- en fitnessdagboek bij te houden waarin ze de vooruitgang die zij richting hun vorige en huidige doelstellingen hebben gemaakt kunnen bijhouden en volgen. Deze dagboeken kunnen voor klanten erg motiverend zijn gedurende het traject dat ze afleggen op weg naar het bereiken van hun doelstellingen.

 

  1. Bijstellen TRAININGSPROGRAMMA’S

In combinatie met het bijstellen van de doelstellingen, dient het trainingsprogramma dat je klant volgt ook bijgesteld te worden. Het opstellen van een programma moet gedaan worden met het einddoel van de klant in het achterhoofd. Hierbij is het erg belangrijk dat de klant betrokken wordt bij het opstellen van het trainingsprogramma. Als rekening gehouden wordt met de voorkeuren van de klant voor specifieke oefeningen dan zal dit helpen bij het volhouden van het programma en de motivatie ten goede komen. Wijzigingen in het trainingsprogramma kunnen bijvoorbeeld worden toegepast om de vier tot zes weken. Maak een tijdsplanning zodat je klant weet wat hij kan verwachten en wanneer nieuwe trainingsschema’s worden ingevoerd.

 

  1. Herdefiniëren van jouw TAAK

Bij sommige klanten is het in het begin noodzakelijk om meerdere keren per week een afspraak in te plannen. Dit is vooral belangrijk als de klant niet veel ervaring heeft op het gebied van trainen en alles nieuw is. Naarmate de tijd vordert en klanten meer vertrouwd raken met oefeningen, apparatuur, het kiezen van de juiste gewichten etc., kan de frequentie van de persoonlijke begeleiding afnemen en kan het aangevuld worden met vormen van virtuele training / coaching. Het is de bedoeling dat klanten zelf kennis en innerlijke kracht krijgen waardoor ze in staat zijn controle te krijgen en verantwoordelijkheid te nemen over hun eigen fit- en gezondheid. Minder vaak afspreken met een klant kan zelfs de motivatie aanwakkeren om op het juiste pad te blijven met het trainingsprogramma doordat hij/zij bij jullie volgende afspraak duidelijk verbetering wil laten zien.

 

Ten slotte is het, naast deze stappen, van essentieel belang om een goede en open communicatie met de klant te onderhouden. Door elke paar maanden samen met je klanten hun doelstellingen bij te stellen, de trainingsprogramma’s opnieuw te beoordelen en jouw taak als coach / trainer te herdefiniëren blijf je verbonden en relevant voor je klanten.

Schrijf je in voor updates over onze evenementen, opleidingen en ClubJoy nieuws

Geen zorgen, ons nieuws is interessant, leuk en relevant. Je ontvang geen 'overload' aan emails van ons.

 

U kunt op elk moment van gedachten veranderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken in de voettekst van een e-mail die u van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@clubjoy.be. 

Je bent succesvol ingeschreven!