fbpx

De strijd om de meeste en trouwste sportclubklanten is nu heviger dan ooit. Het belang van groepsfitness wordt daarbij nog steeds erg onderschat. Directe communicatielijnen met honderden (soms zelf duizenden) members staan dagelijks wijd open als je een goed lopende groepsfitness tak in je sportclub hebt. Een succesvolle groepsfitness discipline is het kloppende hart van een sportclub. Het is iets waar sportclubleden meer dan alleen een goede workout vinden maar daarnaast vinden ze in jouw sportclub ook een vriend en een betrouwbare partner waardoor je leden loyaal zullen zijn.

Er is echter een groot verschil in clubs die hun groepsfitnesslessen fantastisch hebben draaien en clubs waarbij de lessen niet goed lopen. Vaak ligt het niet aan de locatie en zelfs niet aan het aantal teamleden die zich met groepsfitness bezig houden. Het niet in staat zijn om het potentieel van groepfitness ten volste te gebruiken komt vaak neer op onvoldoende bewustzijn of begrip van de bedrijfmatige kant van deze tak van de fitnessbranche.

Groepsfitness is de laatste 25 jaar enorm veranderd. Van amateuristische aerobicslessen in een zaaltje met neon verlichting tot een uiteenlopend buffet aan groepsfitness lessen die allemaal onder één dak gevestigd zijn. Naast het geven van professionele workouts, wordt er van groepfitness instructeurs tegenwoordig ook verwacht dat ze de ambassadeurs van de club zijn. Dit terwijl de gemiddelde groepsfitness instructeur part time bij de club werkt en gewoonlijk verschillende functies vervult (personal trainer, kinderoppas, etc.) Bovendien hebben de instructeurs vaak ook nog een full time “day job” buiten de fitness industrie. En laten we niet vergeten dat degene die het team van groepsfitness instructeurs moet aansturen, de groepsfitness manager, gewoonlijk ook part time bij de club werkt.

Het is geen wonder dat er vaak een disconnectie is tussen de instructeurs, managers en de sportclub eigenaren en waarom het succesvol van de grond krijgen van de groepslessen zo moeilijk is!

Een effectief hulpmiddel is de introductie van 3 belangrijke “groepsfitness pijlers”. Focussen op deze 3 pijlers is een eenvoudige manier voor instructeurs en groepsfitness managers om een bredere kijk op hun rol te krijgen en vast te stellen wat er gedaan moet worden (groot- en kleinschalig) om zo de grootste impact te hebben.

De groepsfitness pijlers verdelen de positie van de groepsfitness instructeur in 3, even belangrijke, aandachtsgebieden. Als een groepsfitness instructeur kan focussen op alle 3, en als de groepsfitness manager manieren kan vinden om de toewijding voor alle 3 aan te moedigen en te stimuleren, dan zal ook de “big boss” (zaakvoerder/eigenaar) overtuigd raken van het feit dat groepsfitness van grote waarde is voor een fitnessbedrijf.

Groepsfitness_pijlers

Groepsfitness pijlers:

  1. Opleiding: Een opleiding volgen om de basisbeginselen van het doceren van een groepsfitness-les onder de knie te krijgen is de eerste stap. Een hele belangrijke stap, maar dit is nog maar het begin. Vervolgens dient de instructeur te bepalen wat zijn specialiteiten zijn. Ligt dit bij bijvoorbeeld een dance workout of meer bij yoga of indoor cycling. Als duidelijk is waar de passie en talenten liggen, dan kan er doorgegaan worden met het zoeken naar gespecialiseerde opleidingen en kan er ervaring worden opgedaan door veel les te geven en zo “kilometers te maken”. Het is daarnaast belangrijk om een mentor te zoeken en om te leren van “veteranen” over de ongeschreven regels die niet in studieboeken gevonden worden. Voortdurende bijscholing is een must en praktijk opleidingen zijn belangrijk! Het volgen van lessen bij andere instructeurs, het bekijken van andermans choreografieën en advies vragen bij degenen die vele jaren ervaring hebben, zijn essentieel bij de groei van een groepsles instructeur. Het blijven ontwikkelen en continu bijscholen is noodzakelijk in de groepsfitness industrie!
  2. Teamwork: Groepsfitness is een TEAM sport! Binnen het team van groepsfitness instructeurs kan er een onderlinge concurrentie strijd zijn om de volste zalen. Het doel van één enkele instructeur om het hoogste aantal deelnemers in zijn lessen te krijgen, is minder belangrijk. Veel belangrijker is het om samen met de teamleden een mooi gevarieerd groepsles programma te creëren waar members (en potentiële members) zich ondersteund voelen bij het werken aan hun fitheid en gezondheid. Wat gebeurt er immers als die ene zeer populaire instructeur ziek is, op vakantie is of geblesseerd raakt? De klanten zullen teleurgesteld zijn en hebben het idee dat ze in jouw sportclub minder ondersteund worden in het werken aan een gezonde levensstijl. Dat dit geen positieve invloed heeft op de retentie cijfers is duidelijk. Een krachtig TEAM kan meer positieve invloed uitoefenen op de ervaringen van de sportclubbezoekers als één individuele instructeur!
  3. Les-waarde: Natuurlijk wordt iedere instructeur beoordeeld op de kwaliteit van zijn lessen maar als gefocust wordt op pijlers 1 en 2, dan gaat pijler 3 vanzelf. Zelf-promotie door een instructeur van zijn lessen via Facebook of Twitter net zoals “face to face” reclame, heeft vrijwel zeker invloed op de deelnemersaantallen op de korte termijn. Maar als een instructeur daarnaast ook een betrouwbare fitness deskundige en een team player is, dan levert dit veel trouwe deelnemers op lange termijn op. Zoek uit wat de kosten per deelnemer van de verschillende lessen zijn. Kijk daarbij ook naar het aantal mensen die de les volgen in verhouding tot het aantal mensen die op dat moment in je sportclub aanwezig zijn in hetzelfde tijdsbestek. Op basis daarvan kun je doelstellingen bepalen en acties ondernemen om zo de waarde van de groepslessen te vergroten en deze inzetten als retentie en sales middel.

Groepsles instructeurs hebben een directe communicatie lijn naar de klanten. De acties van de teamleden, of die nu gedurende 1 uur per week of 10 uur per week zijn, veroorzaken een domino effect binnen en buiten de muren van de sportclub welke een positief effect op de sales kunnen hebben. Als er gefocust wordt op de 3 groepsfitness pijlers, dan is er een grote kans dat zaakvoerders en eigenaars overtuigd raken van het verband tussen een goed lopende groepsfitness afdeling en een succesvol fitnessbedrijf!

 

SHARE THE FUN!

Juliet Blom

Schrijf je in voor updates over onze evenementen, opleidingen en ClubJoy nieuws

Geen zorgen, ons nieuws is interessant, leuk en relevant. Je ontvang geen 'overload' aan emails van ons.

 

U kunt op elk moment van gedachten veranderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken in de voettekst van een e-mail die u van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@clubjoy.be. 

Je bent succesvol ingeschreven!