Als fitness professional weet je dat in het begin van het jaar klanten naar je toe komen om zich te laten adviseren over de manier waarop ze het beste hun goede voornemens kunnen waarmaken. Het is de tijd van het jaar om verandering te verwelkomen en mensen te helpen om op fysiek, mentaal en emotioneel vlak gezonder te worden.
Hier zijn een paar vragen die je aan je klanten kunt stellen om ze te begeleiden bij het vaststellen, implementeren en bereiken van hun doelstellingen. Deze open-eind vragen helpen je om een beter inzicht te krijgen in het “hoe en waarom” je klant bepaalde voornemens heeft, wat hij/zij allemaal al gedaan heeft en hoe hij/zij zelf denkt deze doelstellingen te bereiken.
Wat wil je klant bereiken met zijn/haar goede voornemens?
Op een algemene vraag zoals deze, geven klanten meestal ook een algemeen antwoord zoals: “ik wil 15 kilo afvallen”. Stop dan niet met vragen maar blijf doorvragen. Vraag je klant hoe het verliezen van 15 kilo zijn/haar fysieke gezondheid, kwaliteit van leven of zelfs zijn/haar baan zal beïnvloeden. Er is een grotere kans dat klanten zich aan een bepaald programma houden als ze zich meer verbonden voelen met het resultaat.
Is dit de eerste keer dat je klant dit doel probeert te bereiken?
Je komt te weten of je klant al eerder heeft geprobeerd om of te vallen en wat toen niet of juist wel werkte. Deze achtergrond informatie is belangrijk omdat je leert welke dingen je klant leuk vindt om te doen en welke gewoontes makkelijker worden nageleefd.
Je komt er op deze manier ook achter wat je klant als persoonlijke successen ervaart en waardoor je klant bepaalde pogingen om af te vallen opgegeven heeft. Bijvoorbeeld: een onhandige timing van de workouts, gebrek aan steun van familieleden en slechte planning kunnen allemaal de vooruitgang belemmeren. Het begrijpen van je klant is belangrijk bij het creëren van nieuwe gezonde gewoontes.
Welke kleinere doelstellingen kun je samen creëren om je klant te helpen zijn/haar grotere doelstelling te bereiken?
Je kunt de bovenkant van de ladder niet bereiken zonder de afzonderlijke treden te gebruiken. Plan een brainstorm-sessie met je klant om te bekijken welke kleine dingen hij/zij dagelijks kan doen die kunnen helpen om zijn/haar doelstellingen te bereiken. 15 kilo afvallen kan bijvoorbeeld overweldigend zijn. Het maken van kleinere doelstellingen die makkelijker te implementeren zijn, is beter voor het zelfvertrouwen en zorgen ervoor dat de klant er minder tegenop ziet om eraan te beginnen.
Laat je klant beschrijven hoe een typische werkdag en weekend er uitziet. Luister naar belangrijke knelpunten in de antwoorden die te maken hebben met de werkplek. Als hij/zij te veel tijd zittend doorbrengt, bieden opties zoals regelmatig de trap nemen (i.p.v. de lift) of reminders instellen op de computer om hem/haar te herinneren om op te staan en te bewegen een uitkomst. Bespreek de eetgewoonten, zowel op het werk en thuis. Vraag naar de verantwoordelijkheden van je klant na het werk, de zorg voor de kinderen, huisdieren, enz. Op basis daarvan kun je samen een paar doelen opstellen die realistisch en haalbaar zijn. Bedenk dat slechts een klein doel genoeg is om mee te starten. Dat is prima, vergeet niet dat je wilt dat je klant succes ervaart, ongeacht hoe klein deze is. Als je klant een bepaalde gedragsverandering 21 dagen volhoudt, overweeg dan om nog een extra doel toe te voegen.
Hoe kan je klant zijn/haar eigen vooruitgang beoordelen?
Naast de afspraken met je klant en jouw support wil je ook dat hij/zij zichzelf controleert. Tijdens het intake gesprek kun je je klant een dagboek geven met de vraag of hij/zij elke avond een aantal zaken noteert. Je klant zou bijvoorbeeld elke dag iets positiefs kunnen opschrijven dat gebeurt is omdat hij/zij zich aan het programma heeft gehouden. Bepaalde Apps waarmee klanten zelf kunnen monitoren of ze nog op schema zitten, zijn ook handige tools.
Zorg er als trainer voor dat je wekelijks controleert of je klant zich goed aan het programma houdt. Als je klant het op een bepaald gebied laat afweten, wees dan pro-actief, stuur bij of voer een verandering door. Negeer het niet, anders loopt het uit de hand. Houd er rekening mee dat er soms situaties zijn die je klant niet helemaal onder controle heeft; omdat hij/zij bijvoorbeeld een workout moet missen of omdat hij/zij ergens is waar geen gezonde maaltijden te verkrijgen zijn. Dit zijn kleine hobbels in de weg waar je omheen kunt en geen wegversperringen. Tijdens één van de wekelijkse evaluaties zou je ervoor kunnen kiezen dat het een ideaal moment is om bepaalde doelen bij te stellen.
De tijd nemen om samen met je klanten zinvolle doelen te creëren is de eerste stap naar succes.