Meer en meer technische innovaties krijgen grip op de fitnessbranche. Wearables, cloud-oplossingen om leden 24/7 te kunnen volgen en coachen en de snelle groei in het gebruik van fitness apps. Stuk voor stuk ontwikkelingen die ertoe doen en waar zowel aanbieders als klandizie niet meer zonder kunnen. In dit rijtje hoort ook de opkomst van virtual fitness: dé tool die eraan bijdraagt dat leden bij elk bezoek aan hun club, altijd hun eigen favoriete workout kunnen volgen.

Virtual fitness draagt in grote mate bij aan de populariteit van groepslessen, ook aan de lessen die traditioneel gegeven worden door een instructeur. In dit artikel daarom een uiteenzetting van de ervaringen die wij de afgelopen twee en een half jaar hebben opgedaan met de opkomst van virtual fitness.

Redenen om te starten met het aanbieden van virtuele groepslessen

Een veel voorkomende reden voor clubs om te starten met virtual fitness is dat er ‘een conceptuele back-up’ ontstaat voor de live lessen, op het moment dat een instructeur op het laatste moment afzegt en er geen andere “live” instructeur beschikbaar is. Een andere reden is dat virtual fitness de club de mogelijkheid biedt om de groepsleszaal elk uur van de dag te kunnen benutten. U kunt namelijk op elk uur van de dag – buiten de lessen die reeds gegeven worden door een instructeur – ook virtuele lessen aanbieden. De meeste clubs die op dit moment starten met virtuele groepslessen, doen dit echter juist om rendement te maken op hun investering. Mits goed geïmplementeerd, blijkt dat een aanzienlijk deel van de leden gebruik maakt van de service. Favoriete lessen kunnen immers op elk moment van de dag worden gevolgd en dat zorgt er voor dat leden de club ook frequenter zullen bezoeken tijdens daluren. In het bijzonder zijn de korte workouts populair en blijken een waardevolle aanvulling te zijn voor het fitnesspubliek. Daarnaast vergroot virtual fitness de kans op groei van het aantal leden, omdat de mogelijkheid van het volgen van virtuele groepslessen direct kan worden getoond aan alle (potentiële) nieuwe leden.

Bepaalt u, of bepaalt uw klant?

U heeft als club de keuze om de lessen aan te bieden op vaste tijden: oftewel op elk uur (of half uur) van de dag een geplande les, die is opgenomen in uw rooster. Wij hebben inmiddels echter ontdekt dat virtual fitness aan populariteit wint op het moment dat uw klant zelf kan kiezen wat hij of zij wil doen. Een On Demand oplossing dus. Uw klant kan op elk moment dat hij bij u in de club is, zelf een favoriete les opstarten. Een geweldige service! Een “live” les op een ander moment in de week nog een keer doen of inhalen, een les volgen die niet wordt aangeboden met een instructeur, een nieuwe les uitproberen, kiezen voor veel variatie, of gewoon individualistisch ingesteld. Stuk voor stuk redenen voor uw leden om juist te gaan voor een virtuele les. U hoeft niet in te schatten wat uw klant mogelijk wil, uw klant bepaalt zelf!

Korte workouts zijn populair

Omdat de On Demand Players zijn verbonden met het internet, kunnen wij interessante data vergaren over het gebruik van de lessen. Zo weten wij dat clubs die voorzien zijn van een On Demand Player, gemiddeld 160 plays per maand hebben, oftewel circa 40 per week! Ook blijkt dat bij virtuele groepslessen de korte workouts van 30 minuten of korter populair zijn. In de afgelopen drie maanden was 61% van alle gestarte lessen onder alle locaties in Nederland een workout van 30 minuten of korter. Dit is de reden dat wij, als aanbieder van virtuele groepslessen, gestart zijn met de productie van meer korte workouts. Uw leden vragen, wij maken het! Op dit moment leveren wij elk kwartaal 28 verschillende nieuwe lessen.

Bron: http://www.bodylifebenelux.nl/lees-meer/artikel/11878/clubjoy-virtual:-inmiddels-al-ruim-400-clubs-in-de-benelux–wij-leggen-uit-waarom!